Banbeskrivning

Västgötaloppet består av två loopar. 80 km-distansen innehåller båda. 40 km-distansen enbart den första. Här följer en kortfattad beskrivning av de båda looparna.

Loop 1

Starten går längs bredare motionsspår i enkel terräng, förhoppningsvis i makligt tempo. Det är inte
här loppet avgörs. Låt dig inte avskräckas av den rejäla Ryckåsen-backen, känd från
världscuptävlingarna i skidor, cirka 6 kilometer in i loppet. Spara benen, syftet med backen är såklart
att sprida fältet innan finstigarna börjar. Ytterligare någon kilometer på tightare motionsspår, fina
flowstigar och ett och annat buffligt nedförsparti innan vi lämnar Lassalyckan. Färden bär söderut,
mot Marbäck, längs relativt lättcyklade stigar i kuperad terräng. Väl på toppen är det dags att sträcka
ut och njuta av en snabb nedförslöpa och ett lummig och fint motionsspår. Glöm inte att speja ut
över sjön Åsunden på vägen mot den asfalterade banvallen. Strax framme vid första depån. Ladda på med energi för backarna inte slut här! Uppför längs grusväg och nedför längs fina stigar som kräver tungan rätt i mun, återigen ända ner till sjön. Låt ”Pulshöjaren” bränna i ben och lungor för att sedan ge dig på klättringen till den, för i år, nya passagen på ovansidan av bergtäkten. Ha inte för bråttom.
Är vädret på vår sida är utsikten härifrån väl värt en extra minut på toppen tillsammans med vår light-
depå med vätska. Ta det sedan försiktigt längs kalt berg och brant serpentinväg ner till banvallen.
Återstår gör sedan några kilometer relativt teknisk stig på Lassalyckan innan målgång respektive
varvning.
40 km och 579 höjdmeter avklarade. Fördelningen är 34% stig, 36% skogsväg, 21% grusväg och 9% asfalt.

Loop 2

Loop 2 börjar som loop 1 slutade, dvs med fina stigar på Lassalyckan, förbi den gigantiska snöhögen
där skidgänget sparar snö inför säsongsstarten. Några få kilometer senare är vi ute på skogs- och
grusväg, denna gång lite mer i riktning åt sydöst. Vi tar oss förbi ”stupet” i Vackebacka och vidare
längs fina men jobbiga uppförsstigar i vacker natur. Ett snabbt skogsvägsparti med lite löst rullgrus på slutet av backen tar oss återigen till teknisk stig lätt uppför till en välbehövlig depå ute på vischan
med gott om energi. Genom Pedersbo där det utlovas hejarklack bestående av entusiastiska grannar.
Sedan följer några kilometer enklare skogs- och grusväg, genom en större och bemannad vägkorsning, längs den snabba Getaryggen. Hit ska man ha hunnit på 4 timmar, annars hamnar man tyvärr på fel sida om ”repet”. Nu börjar klättringen upp till Galtåsen, Västergötlands högsta punkt. Efter att ha passerat tvärs över toppen, bär det nu utför. Några sköna stigar blandade med skogs- och grusväg återstår innan vi återigen kommer tillbaka till Lassalyckan. Motionsspår och lite teknisk stig (som vi aldrig kan få nog av) innan upplopp och målgång.

Ytterligare 40 km och 540 höjdmeter avklarade. Fördelningen är 38% stig, 34% skogsväg, 27% grusväg och 1% asfalt.